На 13 май 2025 година в София се проведе кръгла маса относно копирането на авторско съдържание за лично ползване. Събитието е част от поредица мероприятия, инициирани от Мюзикаутор и свързани с Общото събрание на CISAC (Международната конфедерация на дружествата на композитори и автори), което тази година ще се проведе в България. Асоциацията на професионалните фотографи получи покана за участие в това събитие в качеството си на представител на фотографската общност и член на сдружението АРТС.
Бе представено ново национално проучване „Копиране на съдържание за лично ползване в България оценка на справедливото обезщетение за притежателите на права“, проведено от агенция „Алфа Рисърч“ в периода февруари-април 2025 г. То показва, че 51% от българите копират авторско съдържание за лично ползване.
Каква е дефиницията за частно копиране? Частното копиране е правна възможност, която позволява на физическите лица да правят копия на защитени с авторско право произведения за лично ползване, без да е необходимо предварително разрешение от носителите на правата. Тази практика обхваща копирането на музика, филми, книги, снимки и други творчески произведения, при условие че копията не се използват с търговска цел и не се разпространяват публично.
Данните от представителното проучване ясно показват, че снимките попадат сред първите три най-масово копирани авторски произведения:

По отношение на обема копиран авторски материал в последната една година снимките заемат първото място с 64 броя копия, направени от легални източници от 1 потребител или 103 968 000 копия за една година. Копирането на видеоклипове, песни и филми остават след изображенията.

С развитието на технологиите се променя начина и носителите, върху които се копира. Докато преди десетина години носителите бяха външни памети, харддискове, дискети, ленти, сега най-масово се използва копиране директно в смартфони, компютри, таблети USB памети и облачни системи.

Относно честотата на копиране данните от проучването на Алфа Рисърч показват, че снимките и изображенията са на първо място при ежедневното и седмичното копиране и изправарват копирането на музика, филми, литература и т.н. 26% от анкетираните са посочили, че копират ежедневно снимки, 14% копират музика, 10% клипове, 10% филми и 10% текст. Други 29% (най-високия процент в цялата извадка) твърдят, че копират снимки всяка седмица, следвани от 28%, които копират филми, 25% записват музика, 24% – видеоклипове и 23% литература.

В Законът за авторското право и сродните му права е предвидено компенсационно възнаграждение за авторите при частно копиране за лично използване с нетърговска цел в чл. 25 и чл. 26. Член 26 гласи, че това възнаграждение се дължи от лицата, които произвеждат или внасят празни информационни носители. В закона е посочен размерът на възнаграждението и начинът на разпределение на събраните суми между носителите на права. Въпросът е, че вече 33 години тези компенсации за авторите, чиито права очевидно се нарушават, не се събират.
Финансовите загуби за притежателите на авторски права, свързани с тази практика, се оценяват на приблизително 27.9 млн. лева за последната година. Тези данни подчертават необходимостта от въвеждане на ефективен механизъм за частно копиране в България, който да компенсира авторите и да насърчи устойчивото развитие на културния сектор.
В кръглата маса взеха участие представители на водещи международни и европейски организации – CISAC, GESAC, SAA, IFRRO, COPIE FRANCE, ARTISJUS и SOKOJ, които споделиха техния опит и добри практики. Франция, Сърбия и Унгария имат изградени системи и механизми за частното копиране, добро взаимодействие с държавни органи, митници, правителство. Това позволява да се събират и насочват към творците справедливи компенсационни възнаграждения, а потребителите да получават свобода за лично използване на произведения.
Фотографите в България до този момент никога не са получавали компенсационни възнаграждения за частно копиране, въпреки че проучването показва, че техните авторски произведения са най-често копирани от потребителите. АПФ подкрепя усилията на останалите творчески индустрии за решаване на този проблем и активно ще се включва в предстоящи инициативи, свързани със създаването на устойчива система за справедливи обезщетения за авторите.
Снимки: Лилия Йотова














